وقتی دهان منتقدین به بد حجابی بازیگران بسته می شود

در واقع فحاشی این روزنامه به صورت علنی وبه کار بردن واژه ای که در فرهنگ شفاهی مردم دارای معنی خاص و نامناسبی است آن هم از تریبونی که خود را به منسوب و علاقه مند به نظام اسلامی و قوانین اسلامی می داند نه تنها نتوانست صحیح نبودن کار بازیگران در استفاده از پوشش های نامناسب را نشان دهد؛ که اسباب فراموشی اصل قضیه بی حجابی و محکوم شدن به دفاع از فحاشی این روزنامه برای تمامی منتقدین به پوشش بازیگران را ایجاد کرد.

کد خبر: 38271
تاریخ انتشار : مرداد ۱۲, ۱۳۹۵

جشن حافظ

چندی پیش یکی از مراجع عظام در باب جلوگیری از نفوذ بیگانگان در دست یابی به منابع غنی کشوردر  واردات بی رویه برخی کالا ها و لزوم غیرت ورزی و حفظ منافع ملی به مسئولین هشدار داده و آن ها را دعوت به غیرت ملی کردند. ایشان با دقت خاص فقهی و اخلاقی خود اصطلاح « دیاثیت سیاسی»را به کار بردند که در ادبیات سیاسی ما پیش از این شنیده نشده بودو متاسفانه با کار گیری خاص برخی از افراد سبب برداشت های ناصحیح گشت و دفتر این مرجع را وادار به توضیح این واژه نمود.

 

توضیحی که در آن واژه «دیوث» را دارای کاربرد رسمی در فقه و اخلاق و بسیار متفاوت با کاربرد عرفی آن در فضای عمومی جامعه دانست ودفتر ایشان بیان داشت: “فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده‌اند و در کتاب شریف مجمع البحرین آمده «دیوث» به مرد بى‌غیرتی گفته می‌شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به‌گونه‌ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوى بهشت را استشمام نمى‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است» از این رو شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست”.

 

بعد از این توضیحات یکی از منتقدین درنقد فیلمی در برنامه زنده و بدون دقت عالمانه وکاربرد فقهی این واژه، با بیان اصطلاح «دیاثیت فرهنگی» متاسفانه این واژه را به حوزه فرهنگ و مصداق کشاند و اسباب سوء استفاده های فراوانی را فراهم کردبه طوری که ماجرا به این جا ختم نشد و انتقاد تند روزنامه یالثارات و به کاربردن این اصطلاح فقهی در قالب فحش علنی و با مصداق مشخص برای بازیگران مرد شرکت کننده در جشن حافظ کار را به جای باریک کشاند.

 

 

جشن حافظ

 

 

روزنامه یالثارات که به نقدهای تند و تیز  معروف است با کنار هم قرار دادن تصویر بازیگران به همراه همسرانشان  اصطلاح دیوث را به کار برد و با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) این مردان را بی غیرت خواند که همراه همسرانشان با آن پوشش نامناسب روی فرش قرمز در مقابل لنز دوربین ها قرار گرفتند.انتقادی که زمینه اعتراضات فراوان بازیگران در فضای مجازی را فراهم کرد و بهانه را به دست عده ای داد و کارا به مقایسه عمل این روزنامه با داعش و تمسخر حجاب همان چیزی که این روزنامه به خیال خودش برای حمایت از آن دست قلم شده بود کشاند.

 

 

جشن حافظ

 

در واقع فحاشی این روزنامه به صورت علنی وبه کار بردن واژه ای که در فرهنگ شفاهی مردم دارای معنی خاص و نامناسبی است آن هم از تریبونی که خود را علاقه مند به نظام اسلامی می داند نه تنها نتوانست صحیح نبودن کار بازیگران در استفاده از پوشش های نامناسب را نشان دهد؛ که اسباب فراموشی اصل قضیه بی حجابی و محکوم شدن به دفاع از فحاشی این روزنامه برای تمامی منتقدین به پوشش بازیگران را ایجاد کرد و  آوردن مصداق  آشکار برای این واژه در فضای متشنج حجاب این روزهای جامعه ما آب که نه، بنزینی شد برای شعله ور شدن وفراهم کردن زمینه ای برای محکومیت تمام دلسوزان عفاف و حجاب جامعه و مخفی ماندن زشتی عمل بازیگران بد حجاب در این جشن.

 

استفاده روزنامه یا لثارات از کلام امام صادق(ع) و بر خورد قهری با مسئله پوشش نامناسب بازیگران در حالی بود که فحاشی در کلام اهل البیت (ع)  مذموم بوده ورفتار امام صادق (ع) در بر خورد شدید با یکی از یاران که در حضور حضرت دشنامی به مادر کنیز غیر مسلمان خود داد نشان از زشتی فحاشی در مرام شیعیان حتی در مورد مسائلی که ظاهر الامر صحیح نیز می باشد.

البته با وجود  اعتراضات بازیگران در فضای مجازی به این نشریه در قالب پست های اینستا گرامی و تهدید این روزنامه به شکایت و پی گیری ، عده بسیاری از کاربران که شاهد به استهزا گرفتن ارزش های عفاف و حجاب توسط بازیگران هستند با وجود اعتراف به بیان تند و نامناسب این روزنامه ، اعتراض خود نسبت به  پوشش نامناسب بازیگران در این جشن را اعلام کردند و انتقاد این روزنامه را کاملا صحیح دانستند.

 

 

جشن حافظ

جشن حافظ

 

واما بازیگران…

 

باید پذیرفت که بد پوشی و بد حجابی امروز در جامعه ما  معلول علت های بیشماری است؛ از بی کفایتی مسئو لین و ۲۶ نهاد متولی در تبیین فلسفه حجاب و عفاف تا نداشتن (یا نخواستن) برنامه های مدون در تزریق وعرضه پوشش های که هم منطبق با خواست و علاقه جوانان باشد و هم بتواند زیبایی و پوشانند گی به همراه داشته باشد. اما در این میان بازیگران که خوشبختانه و یا متاسفانه الگوی پوششی و رفتاری جوانان  محسوب می شوند نیز سهم بسزایی دارند.

خبر ها حاکی از آن است که در جشن حافظ امسال برای لباس بازیگران بخصوص بازیگران زن، از سوی طراحان لباس، برای تبلیغ برند خود با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد  طرا حی هایی از پیش صورت گرفته بود که به گفته طراحان سعی شده بود در آن ها از الگوهایی که منطبق با فرهنگ و اصالت ایرانی است مانند کاشی کاری های اصفهان، خط نستعلیق، طرح گل و برج آزادی و … استفاده شود. بنابر این جشن حافظ می توانست با حمایت و برنامه ریزی صحیح از سوی مسئو لین فرصتی طلایی برای شروع تزریق و ایجاد یک سلیقه پوششی در میان مردم باشد.

فرصتی که از آن استفاده مناسب نشد وبرخی از بازیگران نیز به آن دامن زده و از برخی از لبا س ها استقبال نکردند؛ چنان چه به گفته یکی از طراحان در اخبار ۲۰:۳۰ با وجود طراحی ساق دست برای برخی از لبا س های آستین کوتاه که ست لباس بود خود بازیگران از این ساق ها استفاده نکردند و در نهایت ما شاهد استفاده از مانتو های جلو باز، آستین های کوتاه و در نهایت لبا س های بودیم که از فرهنگ ایرانی و اسلامی فقط اکتفا به نقش و نگار کرده بودند.

 

 

جشن حافظ

 

سخن آخر این که چه این روزنامه به دلیل موج اعتراضات و فحاشی  از تریبون عمومی توقیف بشود و چه این روزنامه را به دلیل شیوه بیان محکوم و یا حتی با استناد به حدیث، انتقاد آن ها را کاملا وارد و صحیح بدانیم اما آن چه نباید در پی  هیاهوی ایجاد شد فراموش کنیم این است که پوشش  بازیگران در این جشن  ومحافل دیگر بسیار نامناسب و در خور اعتراض است، اعتراضی که هر یک از اصحاب رسانه می توانند نسبت به این پوشش وارد کنند و آن چه امروز سبب محکومیت این نشریه و فراموشی اصل قضیه شده تنها بیان تند آن ها است .در حقیقت  بازیگران می توانند با استفاده از ابزار قوی هنر استقبال از پوشش مناسب منطبق با عرف جامعه ایرانی _اسلامی را(البته در صورت اعتقاد به آن) برا ی مخاطبان خود تلطیف کنند ودر این مسیربه دلیل قرار گرفتن در مرکز توجه مخاطبان ،مسئولیتی به سنگینی مسئولین امر بر دوششان قرار دارد و آن ها باید پاسخگوی اعمال خود در برابر ملت ایران و پیشگاه خداوند باشند و انتقاد از روزنامه یا لثارات نیز به هیچ عنوان سبب تطهیر و کاستن از زشتی و نادرستی اعمال آن ها نخواهد شد.

 

زینب نیکبخت_تحریریه سایت با حجاب

 

 

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

  1. سعید پور حسین می‌گه:

    من کاری به این نشریه و فحاشی علنیش ندارم که خود مسئولین امر باید پیگیری کنند.اما به حق و انصاف این دیگه چه پوششیه.شورش رو دیگه در آوردن این بازیگرا.

    Thumb up 11 Thumb down 3

  2. mehdi می‌گه:

    دروغ که نگفته،کسی که زنش بی حجاب و زننده باشه نشانه بی غیرتی مرد هست و بس.حجاب مساوی غیرت یک مرده بی حجابی مساوی بی غیرتی مردهاست این که میگن شما نگاه نکن این توجیع بی غیرتیشونه.بجایی رسیدیم که زنان باحجاب رو یک امل و عقب افتاده میخونن و بی حجابهارو با فرهنگ و با شخصیت. این آقام بجای این که حجاب رو مسخره کنه یکم به غیرت خودش اضافه میکرد. زنشون رو لخت میفرستن بیرون ۴تا جوون نگاه میکنن بعد طرف غیرتی میشه و دعوا راه میندازه،آخه مردک تو غیرت میدونی چیه آخه، اگه داشتی زنت اینجوری بیرون نمیزاشتی بره که زمینه گناه ۴تا دیگه بشه

    Thumb up 13 Thumb down 3

  3. ترگل می‌گه:

    چقدر بی تربیت این یا لثارت .حیف این اسم بخدا

    Thumb up 3 Thumb down 10

  4. ایرانی با غیرت می‌گه:

    این متن هم تیغ تیز برای یالثارات داشته و بسیار نرم و محافظه کارانه گفته حالا کار اونا هم اشتباهه! این نوع نقد کردن نیست. متهمین رو از اول بچین و نقد کن نه یکی بیشتر نه یکی کمتر! همشونو با یه میزان نقد باید نقد کرد. نه اینکه بگیم چون لثارات بیشتر این طرفی میزنه خودیه اونو بیشتر نقد کنیم و اونا چون ممکنه بهشون بر بخوره یا مسئولین ناراحت بشن کمتر نقد بشن؟! کارشون اشتباهه و درش شکی نیست. اگه گفتن یه حدیث که مصداق کار اونهاست اشتباهه کار اون جماعت نصیان چیه؟ یه جوری هم موضع گرفتن که گویا حق با اونهاست و میتونن بیان بیرون! مطمئن باشین اگه لثارات نمیگغت و یه رسانه دیگه زودتر به نقدشون می پرداخت اونها سمت اون میرفتن و انو تخریب میکردن چون باید فرار رو به جلو کنن و حواسها پرت بشه! نقدی کنین که سوالها رو هم از مسئولین بپرسین هم از بازیگرا. نواقص رو بگین تا کاستی هاشون و رفتارهاشون نمایان بشه. یه جا توی اینستاگرام مطلب خوبی خونده بودم اما الان یادم نیست پیدا کردم میگم که دوستان مطالعه کنن

    Thumb up 2 Thumb down 2

    • شیعه دشنام نمی دهد می‌گه:

      جناب ایرانی با غیرت.درسته که روزنامه یا لثارات نقدی رو داشتن که در اصل وارد بوده ولی انصافا به قول این مقاله کاری کردند که اگه یه دلسوزی هم بخواد انتقاد کنه نتونه چرا که با گفتار زشت و دور از شان یک مسلمان این روزنامه همه رو محکوم می کنن که آقا شما هم که دارید از یا لثارات حمایت می کنید در صورتی که بابا ما مشکلمون با پوشش شماست. یا لثارات نباید به این تندی و تیزی کلمه ای رو به کار می برد که والا ما هم تا قبل این فکر می کردیم فحش خیلی زشتیه و چه می دونستیم پایه فقهی داره.حالا فکر این بازیگرا که صبح و شبشون رسیدن به خودشونه این مسئله رو درک می کنن.این روش انتقاد اصلا درست نیست .اصلا این روزنامه کلا بیانش بده تو یکی از مقاله هاش اصطلاح خانم فوفولی و عفریته هارو به کار برده.من به شخصه با این که خون خونمو میخوره وقتی این بیحجابی هارو میبینم ولی اصلا این طرز بیان رو قبول ندارم.

      Thumb up 2 Thumb down 0

  5. ایووول می‌گه:

    ایوووول به یا لثارات

    Thumb up 8 Thumb down 3

  6. محمد علی می‌گه:

    چرا متوجه نمیشوید مسئله بی حیایی و بی شرمی عده ای نیست بلکه الگو شدن انهاست که متاسفانه زنان دیگر را هم کم کم به طرف بد حجابی میکشاند . زنانی که نماز میخوانند و عبادت میکنند ولی به مرور با دیدن زنهای بی حیا انها هم شرم و حیایشان ریخته . اینها همه برنامه ریزی شده است و متاسفانه متولیان با اینکه میتوانند براحتی جلوی همه ناهنجاریها از جمله بد حجابی را بگیرند چشم خود را بسته اند و اسیر شیطان شده اند . چرا ؟ معلوم نیست . گویا مسئولین ما سحر شده اند و زبانشان بسته شده . اگر روحانیت و مسئولین و نهادها بخواهند میتوانند براحتی در عرض چند ماه همه ناهنجاریها را جمع کنند . اما نمیخوانهد . چرا ؟

    Thumb up 7 Thumb down 1

  7. مجتبی می‌گه:

    دوستانی که خیلی تاکید داشتن بر اینکه شیعه دشنام نمی دهد باید خدمتشون عرض کنیم که « دیوث » از ریشه « دیاثت » است و اگر حقیقت باشد ، فحش نیست .

    بر اساس روایات معتبر ، امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بی غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد می‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به گونه ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوی بهشت را استشمام نمی‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز می‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است».از این رو شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست.

    Thumb up 1 Thumb down 0

  8. مهران تبریزی110 می‌گه:

    جدا از بحث فحش بودن یا نبودن دیوث باید دقت کنیم که مثلا تو طراحی لباس خانمی که لباسش نمایانگر برج آزادی بود و ایشون اصرار داشتن که با این کار می خوان آثار ملی رو احیا کنن ولی تو طراحی های مدرنیسم بیشتر توجه به اندام های حساس بانو میشه و واقعا باید این سوال رو کرد که توجه به آثار باستانی و اماکن مشهور، ارزشش به اندازه جلب توجه به اندام بانوی جوان ایرانی نیست.

    Thumb up 1 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

  1. سعید پور حسین می‌گه:

    من کاری به این نشریه و فحاشی علنیش ندارم که خود مسئولین امر باید پیگیری کنند.اما به حق و انصاف این دیگه چه پوششیه.شورش رو دیگه در آوردن این بازیگرا.

    Thumb up 11 Thumb down 3

  2. mehdi می‌گه:

    دروغ که نگفته،کسی که زنش بی حجاب و زننده باشه نشانه بی غیرتی مرد هست و بس.حجاب مساوی غیرت یک مرده بی حجابی مساوی بی غیرتی مردهاست این که میگن شما نگاه نکن این توجیع بی غیرتیشونه.بجایی رسیدیم که زنان باحجاب رو یک امل و عقب افتاده میخونن و بی حجابهارو با فرهنگ و با شخصیت. این آقام بجای این که حجاب رو مسخره کنه یکم به غیرت خودش اضافه میکرد. زنشون رو لخت میفرستن بیرون ۴تا جوون نگاه میکنن بعد طرف غیرتی میشه و دعوا راه میندازه،آخه مردک تو غیرت میدونی چیه آخه، اگه داشتی زنت اینجوری بیرون نمیزاشتی بره که زمینه گناه ۴تا دیگه بشه

    Thumb up 13 Thumb down 3

  3. ترگل می‌گه:

    چقدر بی تربیت این یا لثارت .حیف این اسم بخدا

    Thumb up 3 Thumb down 10

  4. ایرانی با غیرت می‌گه:

    این متن هم تیغ تیز برای یالثارات داشته و بسیار نرم و محافظه کارانه گفته حالا کار اونا هم اشتباهه! این نوع نقد کردن نیست. متهمین رو از اول بچین و نقد کن نه یکی بیشتر نه یکی کمتر! همشونو با یه میزان نقد باید نقد کرد. نه اینکه بگیم چون لثارات بیشتر این طرفی میزنه خودیه اونو بیشتر نقد کنیم و اونا چون ممکنه بهشون بر بخوره یا مسئولین ناراحت بشن کمتر نقد بشن؟! کارشون اشتباهه و درش شکی نیست. اگه گفتن یه حدیث که مصداق کار اونهاست اشتباهه کار اون جماعت نصیان چیه؟ یه جوری هم موضع گرفتن که گویا حق با اونهاست و میتونن بیان بیرون! مطمئن باشین اگه لثارات نمیگغت و یه رسانه دیگه زودتر به نقدشون می پرداخت اونها سمت اون میرفتن و انو تخریب میکردن چون باید فرار رو به جلو کنن و حواسها پرت بشه! نقدی کنین که سوالها رو هم از مسئولین بپرسین هم از بازیگرا. نواقص رو بگین تا کاستی هاشون و رفتارهاشون نمایان بشه. یه جا توی اینستاگرام مطلب خوبی خونده بودم اما الان یادم نیست پیدا کردم میگم که دوستان مطالعه کنن

    Thumb up 2 Thumb down 2

  5. ایووول می‌گه:

    ایوووول به یا لثارات

    Thumb up 8 Thumb down 3

  6. محمد علی می‌گه:

    چرا متوجه نمیشوید مسئله بی حیایی و بی شرمی عده ای نیست بلکه الگو شدن انهاست که متاسفانه زنان دیگر را هم کم کم به طرف بد حجابی میکشاند . زنانی که نماز میخوانند و عبادت میکنند ولی به مرور با دیدن زنهای بی حیا انها هم شرم و حیایشان ریخته . اینها همه برنامه ریزی شده است و متاسفانه متولیان با اینکه میتوانند براحتی جلوی همه ناهنجاریها از جمله بد حجابی را بگیرند چشم خود را بسته اند و اسیر شیطان شده اند . چرا ؟ معلوم نیست . گویا مسئولین ما سحر شده اند و زبانشان بسته شده . اگر روحانیت و مسئولین و نهادها بخواهند میتوانند براحتی در عرض چند ماه همه ناهنجاریها را جمع کنند . اما نمیخوانهد . چرا ؟

    Thumb up 7 Thumb down 1

  7. مجتبی می‌گه:

    دوستانی که خیلی تاکید داشتن بر اینکه شیعه دشنام نمی دهد باید خدمتشون عرض کنیم که « دیوث » از ریشه « دیاثت » است و اگر حقیقت باشد ، فحش نیست .

    بر اساس روایات معتبر ، امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بی غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد می‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به گونه ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوی بهشت را استشمام نمی‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز می‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است».از این رو شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست.

    Thumb up 1 Thumb down 0

  8. مهران تبریزی110 می‌گه:

    جدا از بحث فحش بودن یا نبودن دیوث باید دقت کنیم که مثلا تو طراحی لباس خانمی که لباسش نمایانگر برج آزادی بود و ایشون اصرار داشتن که با این کار می خوان آثار ملی رو احیا کنن ولی تو طراحی های مدرنیسم بیشتر توجه به اندام های حساس بانو میشه و واقعا باید این سوال رو کرد که توجه به آثار باستانی و اماکن مشهور، ارزشش به اندازه جلب توجه به اندام بانوی جوان ایرانی نیست.

    Thumb up 1 Thumb down 0

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.