خط قرمز هایی که در کیمیا شکسته شد

گریم یکی از مشکلات این سریال است به طوری که در عرف خانواده‌های ایرانی آن دوره، آرایش صورت و بخصوص دست‌کاری ابروها برای دخترها نه ‌تنها موردپسند نبود که حتی مذموم نیز بود. اما دخترخانم‌های دبیرستانی سریال که از متن خانواده‌های سنتی و مذهبی هستند، هم آرایش دارند و هم از جدیدترین متدهای آراستن ابرو بهره برده‌اند و چهره‌ی سبزه‌ی مردم آبادان و خرمشهر هم که کلاً تبدیل به گریم تیره و سیاه شده است.

کد خبر: 29622
تاریخ انتشار : دی ۲۲, ۱۳۹۴

خط قرمز هایی که در کیمیا شکسته شد

کیمیا نام سریالی است که این روزها ببیندگان بسیاری را بیننده شبکه دو سیما کرده است؛ سریالی ۱۱۰ قسمتی که عنوان طولانی ترین سریال ایرانی را به همراه داشته و در تبلیغات پیش از پخش، از آن به عنوان اثری فاخر یاد شده است. این سریال داستان زندگی بانوی جوانی را در سه مقطع زمانی قبل و بعد از جنگ و زمان حال به تصویر می کشد.

شاید دیگر برای هیچ کارگردان و هنرمندی پوشیده نباشد که مخاطبان امروز سینما و تلویزیون در ایران، به ‌شدت به سوژه‌های دهه‌ی پنجاه و به ‌ویژه دهه‌ی شصت به دلیل زنده شدن احساسات نوستالژیک علاقه نشان می‌دهند. سریال کیمیا نیز این روزها با وجود داشتن نقاط ضعف و قوت مانند دیگر سریال ها توانسته با زنده کردن این حس و با جذابیت و کشش برای دانستن ادامه داستان، ببینده را همراه خود کند و درعین‌ حال در روش گره انداختن ماجرا مانند برخی سریال‌های دیگر با اعصاب بیننده بازی نکند.

سریالی که به اذعان منتقدان توانسته با ریتم و ضرب آهنگ نسبتاً مناسبی فضای انقلاب و جنگ را به تصویر بکشد و این در حالی است که در سال های اخیر، سینمای ایران در شرایطی قرار گرفته که کارگردانان کمتر به سراغ سوژه های با موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می روند. به گفته جمال شورجه کارگردان نام آشنای ایران، متاًسفانه ما امروز «سینمای دفاع مقدس را به صندوقچه خاطرات سپرده ایم» و این برای نسل سوم و چهارم یعنی فراموشی ارزش ها.

 

زنده شدن دوران انقلاب و دفاع مقدس در کیمیا

 

در چنین شرایطی ساخت سریال هایی مانند کیمیا جای تقدیر داشته چرا که می تواند تداعی کننده آن روزها برای کسانی باشد که هوای آن ایام را استشمام کرده و همچنین وقایعی را به تصویر بکشد که نسل جدید آن را درک نکردند. البته با وجود آن که وفاداری به آن دوران را در مجموع سریال می توان دید و نیت درست نویسنده و گارگردان که خود از جانبازان زمان جنگ بوده و آن فضا را درک کرده کاملاً مشهود است. با این وجود تند شدن ریتم داستان به دلیل گذشتن از حادثه ای و ورود به حادثه دیگر سبب نادیده گرفتن برخی جریانات انقلاب و جنگ شده و انتقاداتی را به همراه داشته است که برخی از آنها به دلیل شرایط خاص فیلم سازی در ایران و نبودن امکاناتی مانند شهرک سینمایی که سبب برخی اشکالات و فضاسازی های نامناسب از سال های جنگ و انقلاب شده، قابل گذشت و بخشش است  و برخی دیگر از انتقادات به دلیل شکسته شدن  برخی خطوط قرمز در این سریال، آن هم در رسانه ای که میلیون ها نفر در شهر ها و روستاها بیننده آن هستند درست و بجا است.

 

 

شخصیت پردازی مناسب یا  نامناسب؟

 

در مورد شخصیت پردازی در این سریال انتقاداتی وارد است که ما به عنوان نمونه تنها به چند مورد اکتفا می کنیم. کیمیا شخصیتی است که از ابتدای فیلم به عنوان دختری با هوش سرشار وکنجکاو که نسبت به بقیه همسالان از درک بالاتری برخوردار است به بیننده معرفی می شود. اما همین شخصیت در مقاطعی با نشان دادن برخی واکنش ها، درست در نقطه مقابل خود قرار می گیرد. به طور مثال  دختری که به واسطه دوستش به جرگه انقلابیون پیوسته ومعتقد به انقلاب است، مردی را برای ازدواج انتخاب می کند که به خوبی با افکار و سستی او در باورهای  مذهبی و انقلابی آگاه است_در جای از فیلم کیمیا علت طلاق خود را سستی اعتقادات آرش می داند_ در ادامه نیز با مصر بودن بر طلاق با دیدن آرش و چرب زبانی او دوباره به خانه همان مردی که بی دین است باز می گردد و مادری که به عنوان ستون خانه در غیاب پدر تنها به دلیل علاقه ایجاد شده در کیمیا رضایت خود را با گفتن تبریک اعلام می کند و در هنگام طلاق او نیز نقش موثری نداشته و کیمیا را عاقل و خود مختار می داند.

شخصیت خانم طاهری نیز به هیچ عنوان به عنوان یک معلم اعتقادی قابل قبول نیست. معلمی که در هیچ جای فیلم دیالوگی تأثیرگذار و قابل قبول از او به عنوان معلمی انقلابی و آگاه برای تاثیر گذاری بر شاگردانش شنیده نمی شود. اوکه قرار است به عنوان راهنما و مشاور، هدایتگر کیمیا در مقطع حساس زندگی باشد در نهایت با گفتن جمله «من می دونم که تو بهترین انتخاب رو در نهایت انجام میدی» و با داشتن لبخندی برلب، در کسوت معلم نقش خود را ایفا می کند و این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که آیا واقعاً این زن در این سریال نماینده زنان انقلابی و آگاه است؟

 

خط قرمز های تلویزیون که در کیمیا زیر پا گذاشته شد

 

 نقد مهمی که در ارتباط با سریال کیمیا و هم دیگر سریال های که در فضای زمانی پهلوی دوم و دهه‌ی شصت ساخته می‌شود، وارد است، این است که  سازندگان این سریال‌ها زحمت مطالعه در سبک زندگی و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ی ایرانی را به خود نداده‌ و در بحث طراحی گریم و طراحی لباس هم، تمایلی به مطالعه و پژوهش برای یافتن بهترین راهکار وجود ندارد و همه از همان تجربه‌ی گذشتگان استفاده می کنند. در این سریال نیز شاید بتوان فضا سازی نامناسب توأم با گاف را به دلیل نبودن امکانات نادیده گرفت اما متأسفانه در این سریال مسائلی به نمایش در آمده که خارج از توان کارگردان و منشی صحنه و باقی عوامل نبوده و تنها با مطالعه و مراجعه به عکس ها و تصاویر مستند آن زمان می شد کار به درستی انجام شود و برخی هنجار شکنی ها در آن اتفاق نیفتد.

 

گریم های امروزی برای یک سریال تاریخی

 

گریم یکی از مشکلات این سریال است به طوری که در عرف خانواده‌های ایرانی آن دوره، آرایش صورت و بخصوص دست‌کاری ابروها برای دخترها نه ‌تنها موردپسند نبود که حتی مذموم نیز بود. اما دخترخانم‌های دبیرستانی سریال که از متن خانواده‌های سنتی و مذهبی هستند، هم آرایش دارند و هم از جدیدترین متدهای آراستن ابرو بهره برده‌اند. علاوه بر این چهره‌ی سبزه‌ی مردم آبادان و خرمشهر هم که کلاً تبدیل به گریم تیره و سیاه شده است.

 

 

خط قرمز هایی که در کیمیا شکسته شد

 

 

مانتو های دهه ی ۶۰ را فراموش کرده اید!!

 

از ابتدای سریال، ببینده شخصیت کیمیا را که دختری دبیرستانی است در لباسی تنگ با رنگی متفاوت و جورابی شبیه ساپورت که هیچ شباهتی به لباس دختران دبیرستانی آن روزها نداشته، می بیند. در ادامه نیز در کیمیا که حالا به عنوان دختری با تفکرات انقلابی شناخته می شود باز با پوششی تنگ ومانتوی جلو باز و جورابی شبیه ساپورت با روسری کوتاه ظاهر می شود و این مسئله در تمام سکانس های متعدد در پوشش منزل، دانشگاه و بیرون از منزل دیده می شود. دیگر زنان این سریال نیز از این قاعده مستثنا نیستند شخصیتی مانند مادر آرش و محبوبه با بازی نیکی کریمی نیز در طول سریال با پوشیدن مانتو های تنگ و اندامی و جوراب های مانند ساپورت از خط قرمزهای که در زمینه پوشش زنان در سیما وجود دارد عبور کردند، پوششی که شباهتی به پوشش معمول اوایل انقلاب و جنگ هم ندارد. کافی است تصاویر مربوط به آن سال ها را بررسی کنیم یا از مادران خود که در آن زمان جوان بوده و آن دوران را درک کرده اند، سؤال کنیم آیا پوشش اکثر زنان آن دوره مانتوهایی کوتاه و تنگ با جوراب بوده است؟ آیا کارگردان و یا طراح لباس تصویری از لباس آن زمان ندیده اند؟ این مسئله که دیگر نیازی به شهرک سینمایی ندارد تا نبود آن جبران کننده ضعف فیلم سازی باشد.

 

پوشش واقعی زنان دهه ۶۰ چه بود؟

 

اگر نگاهی به پوشش زنان در آن سال ها داشته باشیم می توان مقنعه های چانه دار و بلند و مانتوهای آستین داری که در بالاتنه دارای پلیسه و نسبتا گشاد بودند را دید که مانع نمایان شدن حجم بدن زنان می شدند. همچنین پوشش اکثر زنان چادرهای ساده ای بود که به خوبی حجم بدن را می پوشاند، نه چادری مانند چادر مادر کیمیا که با حرکت باد به هر طرف می رود و این نکته را به ذهن القا می کند که به زور و اکراه چادر بر سر کرده و نه مانند چادر عربی آستین دار معلم کیمیا که در آن زمان مرسوم نبوده است. متأسفانه پخش این سریال با پخش در ساعات پرببینده ی شب، کمترین اثری که دارد این است که سبب عادی سازی و قبح شکنی این پوشش ها بخصوص برای آن جوان روستایی می شود که تلویزیون را وسیله نشان دادن درستی ها می داند و قطعاً از پوشش بازیگران الگو می گیرد.

 

 

خط قرمزهایی که در کیمیا شکسته شد

 

امروزه ما با هجمه عظیمی از سوی غرب مواجه هستیم که به هر وسیله ای بخصوص با ساختن سریال های طولانی و کمک گرفتن از جلوه های تصویری و بصری سعی در جذب مخاطبان خود از میان جوانان مسلمان دارند. در شرایطی این چنینی آیا شخصیت های مانند کیمیا قابلیت مطرح شدن به عنوان الگوی اخلاقی وانقلابی را دارد؟ آیا با وجود شخصیت های واقعی مانند دختر شینا ها و یا معصومه آبادها که رنج سال های انقلاب و جنگ را به جان خریدند و نماد واقعی صبر و مقاومت واقعی  زن ایرانی هستند نیازی به داستان پردازی های این چنینی هست؟ آیا ساخت این نوع سریال ها در کنار صرف یاد آوری سال های جنگ چیز دیگری برای یاددادن به جوانان این مرزو بوم دارند؟ و در اخر آن چه بعد از دیدن این سریال در ذهن جوان ما نقش می بندد چیست؟ الگوی صبر و مقاومت بودن یک زن و یا صرفا دیدن یک سریال برای گذراندن زمان و ساختن جوک و مضحکه شخصیت ها.

 

  • ارسال نظرات
  • نظرات بینندگان

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.

دیدگاه

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.